Metadata voor interoperabiliteit van repositories
Om digitale repositories - zoals CRIS en (non-)open access repositories - met elkaar samen te laten werken, is de toepassing van metadata-gebaseerde interacties gebruikelijk.
In de publicatie Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services (Foulonneau en André, 2008) worden verschillende standaarden uit het domein van digitale repositories en interoperabiliteit besproken en met elkaar in verband gebracht.
Zie ook: http://dare.uva.nl/document/93727
Bestrijkt standaarden
Standaard | Werkingsgebied | Lifecyclestatus | Relevantie | Gebruiksadvies | In gebruik binnen het ho |
---|---|---|---|---|---|
Digital Item Declaration Language | |
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. |
Een voorbeeld van de toepassing van MODS en DIDL in het ho is het gebruik ervan door Saxion voor levering van afstudeerscripties richting de HBO kennisbank en voor het doorzetten van de output van lectoraten naar NARCIS. |
||
Dublin Core | |
Dublin Core kan gebruikt worden voor het beschrijven van leermaterialen (zie publicatie Een Flexibele en Persoonlijke Leeromgeving)
Dublin Core en DCMI Metadata Terms zijn Beschreven in de publicatie Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services [1] |
|
Genoemde toepassingen zijn beschrijving van bibliotheekcollecties, metadatering van digitale objecten en publicaties in CRIS en repositories en archivering.
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard:
|
|
IEEE LOM | |
Basis voor relevante standaard NL LOM
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. |
Gebruik waar mogelijk het Nederlandse toepassingsprofiel NL LOM. Daarmee past u IEEE LOM indirect toe, toegespitst op de Nederlandse onderwijscontext. In internationale context is IEEE LOM een juiste keuze. |
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard:
|
|
MARC | |
Beschreven in publicatie Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services [2]
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. |
MARC is een bibliothecaire standaard met veel (historische) overhead. De standaard leent zich meer voor gegevensbeschrijvingen dan voor gegevensuitwisselingen. Geschikte alternatieven, die opener en minder zwaar zijn, zijn MODS met Semantics of Dublin Core. |
MARC is nog steeds in gebruik, maar de verwachting leeft dat het gebruik in de toekomst zal afnemen. |
|
METS | |
Beschreven in publicatie Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services [3]
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien. METS biedt een alternatief voor MODS. In het ho is gekozen voor de toepassing van MODS in combinatie met DIDL-container. |
In het Nederlandse ho wordt overwegend gebruik gemaakt van MODS. |
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard:
|
|
Metadata Object Description Scheme | |
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. |
Een voorbeeld van de toepassing van MODS en DIDL in het ho is het gebruik ervan door Saxion voor levering van afstudeerscripties richting de HBO kennisbank en voor het doorzetten van de output van lectoraten naar NARCIS. |
||
OAI-PMH | |
Is een basis voor bijvoorbeeld Edustandaard-afspraak Beschikbaar stellen en verzamelen metadata; opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. |
|
HORA Bedrijfsfuncties
Informatielevering, Onderwijsontwikkeling, Onderzoekspublicatie, Onderzoeksuitvoering
HORA Bedrijfsobjecten
Leermateriaal, Onderzoeksgegevens, Publicatie
HORA Applicatiecomponenten
Bibliotheeksysteem, Learning content management systeem, Onderzoeksgegevensarchief, Onderzoeksgegevensbeheersysteem, Onderzoeksinformatiesysteem, Onderzoekspublicatierepository