Werkingsgebied onderwijs

Wg-onderwijs.png
Onderwijs
Wg-onderzoek-uit.png
Onderzoek
Wg-bedrijfsvoering-uit.png
Bedrijfsvoering
Wg-generiek-uit.png
Generiek

De volgende standaarden bestrijken het werkingsgebied 'onderwijs':

StandaardBeschrijving
Afspelen educatieve contentEen leerling krijgt via zijn afspeelomgeving (elektronische leeromgeving of leermanagementsysteem) educatieve content aangeboden op basis van zijn leerplan en vorderingen. Tijdens het gebruik (afspelen) van deze educatieve content (digitaal leermateriaal) kan informatie over de leerling en zijn voortgang uitgewisseld worden tussen de content en de afspeelomgeving. Hierdoor is het onder andere mogelijk gegevens over het gebruik van het materiaal, zoals toetsscores en doorlooptijden, in de afspeelomgeving op te slaan. Dit wordt ondersteund door de afspraak 'Afspelen van educatieve content'.
Beschikbaar stellen en verzamelen metadataOm leermateriaal op een eenvoudige manier vindbaar te maken is een heldere en eenduidige beschrijving van de leermaterialen cruciaal. Aan de inhoud (content) van elke digitale informatiebron moet een beschrijving worden toegevoegd. Wat voor informatie betreft het? Welk type bestand? Wie is de auteur? Voor wie is de informatie bedoeld? In deze metadata moet alle informatie staan die de docent nodig heeft om het juiste leerarrangement te kunnen vinden en gebruiken. Metadata kunnen verzameld worden in een repository; dit wordt harvesting genoemd. De afspraak Metadata harvesting heeft hier betrekking op.
CIFER APICIFER staat voor Community Identity Framework for Education and Research. Het initiatief wil een uitgebreide, community-based aanpak ontwikkelen voor identitiy and access management (IAM). Het CIFER-API-project heeft als doel om API's te ontwikkelen voor IAM in de onderwijs- en onderzoekscontext.
Caliper AnalyticsVoor het verzamelen van acurate data voor learning analytics is het noodzakelijk diverse bronnen aan te sluiten op een Learning Record Store. Dit kunnen alle mogelijke systemen zijn, waaronder de in de HORA beschreven systemen voor digitaal leren en werken, zoals LMS en SIS, maar ook het webcontentmanagementsysteem, videomanagementsysteem, learningcontentsysteem, etc. waar gebruikers gebruik van maken. Omdat dit een divers aantal systemen betreft is het zinvol één protocol te gebruiken waarmee deze systemen met het Learning Records Warehouse communiceren. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden: de xAPI en Caliper Framework & Sensor API. Beide maken het mogelijk de 'activity' van de gebruiker te beschrijven en te communiceren. De twee standaarden hebben veel overeenkomsten en het zou theoretisch mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld data uit de Caliper Sensor API op te slaan in een xAPI warehouse.
Content Prijs InformatieDeze afspraak maakt het mogelijk om op een gestandaardiseerde manier prijsinformatie over een leermiddelenpakket uit te wisselen. Een leermiddelenpakket kan een methode zijn, maar ook een andere vorm waarin leerobjecten samengesteld zijn.
Content packagingContent packaging (inhoudverpakking) is de benaming voor het verpakken van webbased digitaal leermateriaal. Het doel van het verpakken van digitaal leermateriaal is het materiaal uitwisselbaar maken. Uitwisseling van webbased leermateriaal vindt steeds meer plaats tussen bijvoorbeeld onderwijsinstellingen en uitgeverijen. Daarom was er een afspraak nodig over de manier van verpakken.
Distributie en toegang digitale leermiddelenDigitale leermiddelen nemen ieder jaar een belangrijkere plaats in op de leermiddelenlijst van onderwijsinstellingen. Voor een foutloze distributie en toegang van digitale leermiddelen zijn uitgeverijen, distributeurs en leveranciers van elektronische leeromgevingen en leerling administratiesystemen onderling afhankelijk van elkaar. De ECK-afspraak Distributie en toegang maakt allerlei vormen van dienstverlening binnen de educatieve contentketen mogelijk. De afspraak omvat een referentiearchitectuur met daarin een lijst van begrippen, een procesmodel, een functioneel model en een technisch model. De afspraak kent een aantal principes die richtinggevend zijn voor marktoplossingen.
Dutch Exam ProfileHet DEP is, in opdracht van het ministerie van OCW, door het College voor Examens (CvTE) gebruikt bij de ontwikkeling van het nieuwe centrale computerexamen- en toetssysteem Facet. Facet zal op termijn worden gebruikt voor de afname van alle digitale centrale examens en toetsen, die onder verantwoordelijkheid van het CvTE worden afgenomen. Facet is gebouwd rondom de open standaard QTI. QTI is een standaard om toetsmateriaal uit te wisselen, waarbij QTI de toets, de vragen, de opmaak en de scoring beschrijft. Het exacte gebruik van de QTI-standaard voor Facet is beschreven in het ‘Dutch ld voor de specifieke gebruikssituatie bij de centrale examens en toetsen. Er is gekozen voor een open standaard als basis voor het uitwisselen van alle centrale examens en toetsen en het afspelen daarvan op één platform, wie deze examens en toetsen ook produceert.Exam Profile’ (DEP). DEP is in eerste instantie ontwikkeld voor de specifieke gebruikssituatie bij de centrale examens en toetsen. Er is gekozen voor een open standaard als basis voor het uitwisselen van alle centrale examens en toetsen en het afspelen daarvan op één platform, wie deze examens en toetsen ook produceert.
E-portfolio NLMet de E-portfolio-standaard kunnen de competenties van een individu worden bijgehouden. Het voordeel van deze standaard is dat de student en lerende medewerker zijn profiel mee kan nemen naar verschillende organisaties.
EDEXMLEDEXML is de standaard voor de uitwisseling van administratieve gegevens van leerlingen met bijbehorende gegevens over groepen en leerkrachten. EDEXML is bedoeld voor het primair en voortgezet onderwijs.
IEEE LOMIEEE-standaard voor Learning Object Metadata. Vormt de basis voor het Nederlandse toepassingsprofiel NL LOM
IMS APIPThe Accessible Portable Item Protocol (APIP) Standard provides assessment programs and question item developers with a data model for standardizing the interchange file format for digital test items. When applied properly, the APIP standard accomplishes two important goals. First, the standard allows digital Tests and Items to be ported across APIP compliant test item banks. Second, it provides a test delivery interface with all the information and resources required to make a Test and an Item accessible for students with a variety of disabilities and special needs. APIP is based on the IMS Question and Test Interoperability® (QTI®) specification. The APIP Standard expands the QTI model into a comprehensive framework that encompasses the requirements for creating accessible tests.
IMS Accessibility for LIPThe Accessibility for LIP defines two new sub-schemas for the IMS Learning Information Package that define a means to specify accessibility preferences and learner accommodations. These preferences go beyond support for disabled people to include kinds of accessibility needs such as mobile computing, noisy environments, etc.
IMS AfAAccess For All includes a standard way to describe a user's needs and preferences. These preferences are not meant to convey information such as medical history. Instead, they include information about how the user can interact best with a computer. The user's need for specific kinds of content, display features, or control mechanisms are recorded. This information can then be used to select or request appropriate adapted content, configure a visual display for easy reading, or locate resources that match the user's control requirements.
IMS CCIMS Common Cartridge is een collectie van open standaarden voor het beschrijven, organiseren en uitwisselen van onderwijsmaterialen tussen leermaterialen en systemen. Leermaterialen worden in een standaard formaat gepubliceerd, zodat deze gebruikt kunnen worden in een learningmanagementsysteem die dit formaat ondersteunt. IMS Common Cartridge zorgt ook voor een nieuw model voor het publiceren van online materialen, namelijk op een gedistribueerde, modulaire en flexibele manier.
IMS CPSThe Course Planning and Scheduling (CPS) specification is an application profile of Learning Information Services (LIS). CPS is the definition of how systems manage the exchange of information used for the planning and scheduling of courses, the optimal use of facilities within an institution and the corresponding timetables for people within the institution.
IMS Content PackagingIMS Content Packaging specification describes data structures that can be used to exchange data between systems that wish to import, export, aggregate, and disaggregate packages of content. IMS content packages enable exporting content from one learning content management system or digital repository and importing it into another while retaining information describing the media in the content package and how it is structured, such as a table of contents or which web page to show first. The IMS Content Packaging Specification focuses on the packaging and transport of resources but doesn’t determine the nature of those resources. This is because the specification allows adopters to gather, structure, and aggregate content in an unlimited variety of formats.
IMS Digital RepositoriesThe IMS Digital Repositories specification purpose is to provide recommendations for the interoperation of the most common repository functions. These recommendations should be implementable across services to enable them to present a common interface.
IMS LIPLearner Information is a collection of information about a Learner (individual or group learners) or a Producer of learning content (creators, providers or vendors). The IMS Learner Information Package (IMS LIP) specification addresses the interoperability of internet-based Learner Information systems with other systems that support the Internet learning environment. The intent of the specification is to define a set of packages that can be used to import data into and extract data from an IMS compliant Learner Information server. A Learner Information server may exchange data with Learner Delivery systems or with other Learner Information servers. It is the responsibility of the Learner Information server to allow the owner of the learner information to define what part of the learner information can be shared with other systems. The core structures of the IMS LIP are based upon: accessibilities; activities; affiliations; competencies; goals; identifications; interests; qualifications, certifications and licences; relationship; security keys; and transcripts.
IMS LISOm digitale leerlinggegevens en leerresultaten goed uit te kunnen wisselen is het noodzakelijk om afspraken te maken over welke informatie precies wordt uitgewisseld en hoe. Eén van de internationale standaarden hiervoor is LIS (Learning Information Services). Dit is een zeer uitgebreide en complexe standaard voor de uitwisseling van leerlinggegevens, groepsgegevens, cursusgegevens en leerresultaten. LIS beschrijft zowel de data (het datamodel) als de manier van overdracht. De OneRoster-standaard is een subset van de LIS-standaard, die zich concentreert op rooster- en cijferinformatie.
IMS LTIIMS LTI kan gebruikt worden als een eenvoudig te implementeren koppeling tussen onderwijssystemen en kan een alternatief zijn voor het gebruik van IMS QTI. Echter, het verzorgt slechts de koppeling en biedt geen ondersteuning voor het daadwerkelijk exporteren en uitwisselen van de toetsitems en toetsen zoals dat met IMS QTI kan. Ook is de uitwisseling van de toetsresultaten tussen toetssystemen en de leeromgeving in de meeste gevallen nog zeer beperkt. De basisversie van IMS LTI biedt er geen ondersteuning voor en in andere gevallen blijft het beperkt tot alleen het cijfer/resultaat van de toets.
IMS Learning DesignThe IMS Learning Design specification supports the use of a wide range of pedagogies in online learning. Rather than attempting to capture the specifics of many pedagogies, it does this by providing a generic and flexible language. This language is designed to enable many different pedagogies to be expressed. The approach has the advantage over alternatives in that only one set of learning design and runtime tools then need to be implemented in order to support the desired wide range of pedagogies. The language was originally developed at the Open University of the Netherlands (OUNL), after extensive examination and comparison of a wide range of pedagogical approaches and their associated learning activities, and several iterations of the developing language to obtain a good balance between generality and pedagogic expressiveness.
IMS Meta-dataVanaf versie 1.3 (2006) is deze standaard volledig in lijn gebracht met IEEE LOM
IMS QTIQTI staat voor question and test interoperability en maakt het mogelijk om test-items en toetsen tussen verschillende toetssystemen en leeromgevingen te delen.
IMS RDCEOThe Reusable Definition of Competency or Educational Objective (RDCEO) specification provides a means to create common understandings of competencies that appear as part of a learning or career plan, as learning pre-requisites, or as learning outcomes. The information model in this specification can be used to exchange these definitions between learning systems, human resource systems, learning content, competency or skills repositories, and other relevant systems. RDCEO provides unique references to descriptions of competencies or objectives for inclusion in other information models.
IMS Simple SequencingThe IMS Simple Sequencing Specification defines a method for representing the intended behavior of an authored learning experience such that any learning technology system (LTS) can sequence discrete learning activities in a consistent way. The specification defines the required behaviors and functionality that conforming systems must implement. It incorporates rules that describe the branching or flow of instruction through content according to the outcomes of a learner's interactions with content.
IMS Thin CCThe Thin CC profile is a greatly reduced subset of the Full Common Cartridge Specification versions v1.2 and v1.3 and as such is simpler for developers to implement.
IMS VDEXThe IMS Vocabulary Definition Exchange (VDEX) specification defines a grammar for the exchange of value lists of various classes: collections often denoted "vocabulary". Specifically, VDEX defines a grammar for the exchange of simple machine-readable lists of values, or terms, together with information that may aid a human being in understanding the meaning or applicability of the various terms. VDEX may be used to express valid data for use in instances of IEEE LOM, IMS Meta-data, IMS Learner Information Package and ADL SCORM, etc, for example. In these cases, the terms are often not human language words or phrases but more abstract tokens. VDEX can also express strictly hierarchical schemes in a compact manner while allowing for more loose networks of relationship to be expressed if required.
IMS ePortfolioThe IMS ePortfolio specification was created to make ePortfolios interoperable across different systems and institutions. The ePortfolio specification:
  • Supports the advancement of lifelong learning important to many government initiatives.
  • Makes exchanging portfolios from school to work transitions easier.
  • Allows educators and institutions to better track competencies.
  • Enhances the learning experience and improves employee development.
IWB CFFThe Interactive WhiteBoard/Common File Format (IWB/CFF) specification defines a file format to hold content primarily designed to be viewed on a large display. Much of this content will be designed to be interactive, so objects can move around the page. The primary goal of this format is to establish a format that can be opened, edited, saved and used across many whiteboard applications so that teaching content can be exchanged between establishments. To this goal the format must be simple but extendible in a restricted way to ensure compatibility.
Metadata opvragenOm leermateriaal op een eenvoudige manier vindbaar te maken is een heldere en eenduidige beschrijving van de leermaterialen cruciaal. Aan de inhoud (content) van elke digitale informatiebron moet een beschrijving worden toegevoegd. Wat voor informatie betreft het? Welk type bestand? Wie is de auteur? Voor wie is de informatie bedoeld? In deze metadata moet alle informatie staan die de docent nodig heeft om het juiste leerarrangement te kunnen vinden en gebruiken. De afspraak 'Opvragen van metadata' gaat met name over de structuur van de dialoog tussen de zoekmodule en de repository die de metadata aanbiedt (een repository is een faciliteit voor het opslaan en beheren van digitale informatie in een via het internet toegankelijke vorm). Deze afspraak is gebaseerd op het protocol 'SRU/SRW'. Dit protocol voorziet in een raamwerk voor de uitwisseling van gegevens op basis waarvan op metadata kan worden gezocht.
NL LOMIn deze afspraak staat beschreven welke metadata toegekend moeten worden aan educatieve content om de vindbaarheid en vergelijkbaarheid te vergroten. Metadata beschrijven de kenmerken van leerobjecten. Deze afspraak is gemaakt voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.
NLQTINLQTI is het Nederlandse profiel van de internationale standaard IMS-QTI. QTI staat voor question and test interoperability en maakt het mogelijk om test-items en toetsen tussen verschillende toetssystemen en leeromgevingen te delen. Dit toepassingsprofiel vormt een inperking van de IMS QTI 2.1 afspraak waarbij aanvullende regels opgesteld zijn. Een voorbeeld van de beperkende afspraken is dat in NL QTI mag slechts één interactiesoort per vraag worden gebruikt. Ook zijn de adaptieve opties van QTI uit NL QTI verwijderd.
OneRosterThe OneRoster™ standard is a subset of the Learning Information Services standard that focuses on the school’s needs to exchange roster information and grades. The standard includes both SOAP and REST-based bindings to make it quicker and easier to implement the exchange of information about people, membership, courses and outcomes. In addition to the standard, OneRoster™ includes a format for CSV files that are typically exchanged between the school and the vendor to populate the roster information needed to gain access to learning tools, portals and learning environments.
Open Onderwijs APISURFnet werkt samen met hogeronderwijsinstellingen aan een standaard API: Open Onderwijs API. Een API is een set aan definities waarmee softwareprogramma’s onderling kunnen communiceren. Het dient als een interface tussen verschillende softwareapplicaties. Via deze API stellen onderwijsinstellingen handige informatie beschikbaar: van cijfers tot studiepunten, van roosters tot vrije werkplekken. Ontwikkelaars integreren deze data vervolgens in nieuwe applicaties. Algemene informatie is te vinden op: https://openonderwijsapi.nl/
Resource List InteroperabilityThe Resource List Interoperability (RLI) specification details how structured meta-data can be exchanged between systems that store and expose resources for the purpose of creating resource lists and those that gather and organize those Resource Lists for educational or training purposes. A typical example of such a resource list is a reading list.
SCORMOm digitaal lesmateriaal goed te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat het kan worden afgespeeld en dat gegevens uitgewisseld kunnen worden. SCORM is een verzameling afspraken die hierop gericht is. Het uitgangspunt van SCORM was dat online leren - voorgeprogrammeerd in een speciale afspeelomgeving van het leermateriaal - via een webbrowser plaatsvindt. Maar online leren vindt inmiddels plaats op allerlei verschillende (mobiele) apparaten die onderling via internet zijn verbonden.
Shareable State PersistenceThe Shareable State Persistence specification describes an extension to e-learning runtime systems (e.g., SCORM) that enables the storage of and shared access to state information between content objects. There is currently no prescribed method for a content object to store (arbitrarily complex) state information in the runtime system that can later be retrieved by itself or by another content object. This capability is crucial to the persistence of the sometimes complex state information that is generated by a variety of interactive content (e.g., simulations) and that is currently stored and retrieved in proprietary formats and through proprietary methods.
Uitwisseling Leerlinggegevens en ResultatenDoor het gebruik van UWLR kunnen leerresultaten geautomatiseerd worden overgezet van bijvoorbeeld de methodewebsite naar het leerlingvolgsysteem (LVS) of leerlingadministratiesysteem (LAS). Dat scheelt docenten veel tijd, en bovendien voorkomt het fouten bij het overtypen van gegevens. Het overzicht in het LAS zal meer up-to-date zijn. Het voordeel van UWLR voor onderwijsinstellingen is dat zij de resultaten makkelijker en dus vaker kunnen verwerken. Ze hoeven geen gegevens te printen en over te typen. Bijkomend voordeel is dat de automatische gegevensuitwisseling een kleinere kans op typefouten met zich meebrengt. Voordeel voor marktpartijen is dat ze minder koppelingen voor de uitwisseling van leerlinggegevens en leerresultaten hoeven te ontwikkelen en onderhouden.
XAPIVoor het verzamelen van acurate data voor learning analytics is het noodzakelijk diverse bronnen aan te sluiten op een Learning Record Store. Dit kunnen alle mogelijke systemen zijn, waaronder de in de HORA beschreven systemen voor digitaal leren en werken, zoals LMS en SIS, maar ook het webcontentmanagementsysteem, videomanagementsysteem, learningcontentsysteem, etc. waar gebruikers gebruik van maken.

Omdat dit een divers aantal systemen betreft is het zinvol één protocol te gebruiken waarmee deze systemen met het Learning Records Warehouse communiceren. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden: de xAPI en Caliper Framework & Sensor API. Beide maken het mogelijk de 'activity' van de gebruiker te beschrijven en te communiceren. De twee standaarden hebben veel overeenkomsten en het zou theoretisch mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld data uit de Caliper Sensor API op te slaan in een xAPI warehouse.

xAPI is ook bekend onder de naam 'Tin Can API'.