Eigenschap:Toelichting relevantie

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 109 pages using this property.
A
Opgenomen op de pas-toe-of-leg-uit-lijst van het Forum Standaardisatie.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
B
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
C
Vormt de basis voor [[NL CERIF]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Relevant voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving  +
Relevantie voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard met relevantie voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
Concept-afspraak in beheer bij Edustandaard met werkingsgebied ho.  +
In beheer bij Edustandaard met werkingsgebied ho; vormt tevens een basis voor de Edustandaard-afspraal [[Afspelen educatieve content]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
D
De DAI maakt deel uit van de landelijke kennisinfrastructuur. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. Maakt onderdeel uit van de standaarden voor [[veilige e-mail]]  +
Maakt onderdeel uit van de standaarden voor [[veilige e-mail]]  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Veel onderzoekspublicaties worden voorzien van DOI identifiers In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Digikoppeling biedt koppelvlakstandaarden voor gegevensuitwisseling met de overheid. Het is de basis voor de [[Edukoppeling Transactiestandaard]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien, omdat voor het onderwijs Edukoppeling beschikbaar is. In een survey uit 2017 is door een aantal universiteiten aangegeven dat deze standaard wordt toegepast.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat de Webrichtlijnen, de voorloper van deze standaard, door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. In een survey uit 2017 is door een aantal instellingen aangegeven dat deze standaard wordt toegepast.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien. In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Dublin Core kan gebruikt worden voor het beschrijven van leermaterialen (zie publicatie Een Flexibele en Persoonlijke Leeromgeving) Dublin Core en DCMI Metadata Terms zijn Beschreven in de publicatie ''Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services'' [http://dare.uva.nl/document/93727]  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
E
Relevant voor de digitale leeromgeving  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven deze standaard te gebruiken.  +
Hoewel op de Edustandaard-site het werkingsgebied ho wordt genoemd, is deze standaard gericht op po en vo. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien.  +
Deze generieke standaard is relevant voor het ho vanwege de algemene, brede toepassing die deze standaard kent. De standaard is echter zo generiek van aard dat deze geen specifiek toepassingsgebied binnen het ho heeft, en in voorkomende gevallen vaak als vanzelf zal worden toegepast. Er is sinds 2014 een samenwerking tussen onder andere IMS (beheerder van onder andere LTI en QTI) en IDPF (beheerder EPUB) om native web contentformats, zoals EPUB(3) en onderwijstechnologie-integratiestandaarden te combineren tot EDUPUB, de 'next generation educational content interoperability'.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
G
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. Als reden is genoemd de mogelijke toepassing bij het ‘op de kaart zetten’ van gebouwen en het koppelen van geo-informatie aan bijvoorbeeld roosters. Mogelijke toepassingsgebieden zijn geolocatie, slim roosteren en routeren op de campus. In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
H
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. HO-instellingen kunnen opleidingsinformatie beschikbaar stellen via HODEX. De gegevens worden onder andere gebruikt door (markt)partijen die aankomend studenten helpen bij het maken van een studiekeuze.  +
HTML wordt voor elke website of webtoepassing gebruikt Deze generieke standaard is relevant voor het ho vanwege de algemene, brede toepassing die deze standaard kent. De standaard is echter zo generiek van aard dat deze geen specifiek toepassingsgebied binnen het ho heeft, en in voorkomende gevallen vaak als vanzelf zal worden toegepast.  +
Opgenomen op de lijst pas-toe-of-leg-uit van het Forum Standaardisatie. Veel sites maken standaard gebruik van HTTPS. Nog niet alle sites gebruiken ook HSTS.  +
I
iCalendar is een formaat voor het uitwisselen van rooster- of agendagegevens, zoals een vergaderverzoek of taken. Er is altijd ondersteunende software nodig om de gegevens te kunnen gebruiken, zoals een e-mailprogramma of digitale agenda. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Basis voor relevante standaard [[NL LOM]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard  +
Is een IMS Interoperability standard die binnen het ho gebruikt wordt  +
Is een IMS Interoperability standard die binnen het ho gebruikt wordt  +
Is een IMS Interoperability standard met relevantie voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving  +
Is een IMS Interoperability standard. Instellingen zien bijvoorbeeld toepassingsmogelijkheden bij de verbetering van onderwijslogistieke processen.  +
Vormt een basis voor o.a. de Edustandaard-afspraak [[Content packaging]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
LIS is van belang als je bijvoorbeeld een studentinformatiesysteem wil koppelen aan een learningmanagementsysteem.  +
Recent is er meer aandacht gekomen voor het gebruik van IMS LTI als alternatief voor het gebruik van IMS QTI. In de whitepaper [https://www.surf.nl/binaries/content/assets/surf/nl/kennisbank/2013/QTI+in+het+Nederlandse+hoger+onderwijs.pdf QTI in het Nederlands hoger onderwijs] is geconstateerd dat de implementatie van IMS QTI 2.1 niet eenvoudig is en dat de adoptie ervan niet snel loopt. Op een aantal plaatsen wordt nu IMS LTI onderzocht of gebruikt als alternatief voor IMS QTI. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven in de toekomst gebruik te willen gaan maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Is een basis voor diverse toetsuitwisselstandaarden. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven in de toekomst gebruik te willen gaan maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard  +
Is een IMS Interoperability standard; zeker 1 instelling is voornemens de standaard te gaan gebruiken  +
Is een IMS Interoperability standard waarvoor zeker 1 instelling voornemens is deze toe te passen  +
Relevant voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Wereldwijde standaard op het gebied van identificatie van onderzoekers In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard  +
J
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
M
Beschreven in publicatie ''Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services'' [http://dare.uva.nl/document/93727] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Beschreven in publicatie ''Investigative Study of Standards for Digital Repositories and Related Services'' [http://dare.uva.nl/document/93727] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien. METS biedt een alternatief voor [[MODS]]. In het ho is gekozen voor de toepassing van [[MODS]] in combinatie met [[DIDL]]-container.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
N
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Nadat de NL CERIF werkgroep ophield te bestaan zijn de resultaten overgedragen aan de Nederlandse instellingen. Op dit moment staat de ontwikkeling en adoptie van NL CERIF stil. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
O
Is een basis voor bijvoorbeeld Edustandaard-afspraak [[Beschikbaar stellen en verzamelen metadata]]; opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Basis voor o.a. [[UMA]]. Maakt het mogelijk de gebruiker een applicatie (een website, een mobiele app, etc.) op een veilige manier namens hemzelf toegang te geven tot een datastore. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie Deze generieke standaard is relevant voor het ho vanwege de algemene, brede toepassing die deze standaard kent. De standaard is echter zo generiek van aard dat deze geen specifiek toepassingsgebied binnen het ho heeft, en in voorkomende gevallen vaak als vanzelf zal worden toegepast.  +
Relevant voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Wereldwijd initiatief voor identificatie van onderzoekers In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Is een IMS Interoperability standard  +
Elke instelling kan een eigen API maken, maar zoiets kost veel tijd en geld. Dat kan simpeler. En daarom werkt SURFnet samen met hogeronderwijsinstellingen aan een standaard Open Onderwijs API.  +
P
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie Deze generieke standaard is relevant voor het ho vanwege de algemene, brede toepassing die deze standaard kent. De standaard is echter zo generiek van aard dat deze geen specifiek toepassingsgebied binnen het ho heeft, en in voorkomende gevallen vaak als vanzelf zal worden toegepast.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie Deze generieke standaard is relevant voor het ho vanwege de algemene, brede toepassing die deze standaard kent.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
R
Is een IMS Interoperability standard waarvan zeker 1 instelling de toepassing overweegt  +
Verzorgt dynamische updates; misschien niet relevant voor publicaties, maar wel voor sync van onderzoeksdata. Wellicht opvolger van [[OAI-PMH]]  +
S
Veelgebruikte standaard op het gebied van identity management. Basis van SURFconext. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
Vormt de basis voor de Edustandaard-afspraak [[Afspelen educatieve content]]. Relevant voor de digitale leeromgeving, voor het importeren van learning content. In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. Nu wordt nog veel learning content door individuele ho-instellingen zelf gemaakt. Wanneer dit zou verschuiven naar een model waarin meer content door ho-instellingen gezamenlijk wordt gemaakt, wordt deze standaard des te relevanter.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
Opgenomen op de lijst pas-toe-of-leg-uit van het Forum Standaardisatie.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie Maakt onderdeel uit van de standaarden voor [[veilige e-mail]]  +
Vormt een basis voor de Edustandaard-afspraak [[Metadata opvragen]] In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als niet relevant wordt gezien. Toch blijkt uit een survey uit 2017 dat verschillende instellingen deze standaard gebruiken.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie Maakt onderdeel uit van de standaarden voor [[veilige e-mail]]  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +
Is een IMS Interoperability standard die gebruikt wordt door minimaal 1 instelling  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. Als reden werd opgegeven dat Studielink, vanuit de ho-sector, aangesloten is op de BRP.  +
T
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
U
De verwachting is dat studenten in toenemende mate ICT-diensten rechstreeks afnemen bij de dienstenaanbieders, en niet meer via de ICT-afdeling van de eigen instelling. Een centrale identiteit maakt dat de contracten die zij afsluiten, ook na hun studieperiode kunnen doorlopen (wellicht wel tegen andere voorwaarden van de dienstenaanbieders).  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho.  +
Edustandaard-afspraak met werkingsgebied ho In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Edustandaard-afspraak waarvoor eerder (maar nu niet meer) werkingsgebied ho werd aangegeven. Zeker 1 ho-instelling geeft aan gebruik te maken van deze standaard.  +
V
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
Relevant voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving.  +
W
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie  +
Opgenomen op de lijst pas-toe-of-leg-uit van het Forum Standaardisatie.  +
In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. De Webrichtlijnen zijn opgevolgd door [[Digitoegankelijk]]  +
X
Relevant voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien.  +
Opgenomen op pas-toe-of-leg-uit lijst van het Forum Standaardisatie In een (beperkte) survey onder ho-instellingen uit 2016 is gebleken dat deze standaard door deelnemende instellingen in hoge mate als relevant wordt gezien. In een survey uit 2017 heeft minimaal 1 instelling aangegeven gebruik te maken van deze standaard.  +