Eigenschap:Toelichting gebruik

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


72 pagina’s gebruiken deze eigenschap.
E
Genoemde toepassingen zijn bibliotheek en cursusmateriaal, met name bij e-books. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Delft</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
G
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
H
Bij Saxion bijvoorbeeld wordt HODEX in gebruik genomen om informatie uit het interne onderwijsregister, waar het in een niet-standaard formaat staat, uit te wisselen met partijen die HODEX-gegevens kunnen verwerken. Daarbij is met name de verrijking van opleidingsdata bij Studiekeuze123 een belangrijke toepassing. Daarnaast gebruikt Saxion de HODEX ook intern als leidraad voor gegevensmodellering.  +
HTML wordt voor elke website of webtoepassing gebruikt  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
I
Genoemde toepassingen zijn het beschikbaar stellen van agenda-items vanuit onderwijsroosters, uitwisseling van roosterinformatie, het beschikbaar stellen van een persoonlijk rooster voor studenten en docenten en uitwisseling van afspraken met externen. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>Aeres Hogeschool</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Instellingen geven aan deze standaard te volgen als mogelijke standaard, en bijvoorbeeld te bekijken als optie voor migratie van cursussen naar een nieuw LMS. De standaard wordt ook gebruikt in uitwisseling van leermiddelen tussen uitgever en opleidingen. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Instellingen passen deze standaard toe als mogelijke uitwisseling tussen SiS, rooster- en toetsapplicatie. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Deze standaard wordt ondersteund door leeromgevingen om bijvoorbeeld courses te importeren of exporteren. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>Aeres Hogeschool</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn LTI onderwijs en integraties met LMS. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Delft</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn (de)provisioning van gegevens in de leeromgeving en de interface van Studielink die gebaseerd is op LIP. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn uitwisseling van gegevens van SIS naar digitaal toetssysteen, uitwisseling tussen plugins en LMS, en uitwisseling van gegevens met een centrale datastore. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Leiden</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Er wordt op verschillende plaatsen geëxperimenteerd met de LTI-mogelijkheden van Moodle, waarbij Moodle zowel als Tool Consumer en als Tool Provider ingezet wordt. Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) gebruikt Moodle als LTItoolprovider om een aantal cursussen te ontsluiten voor hun klanten. Zij kunnen die cursus dan in hun eigen leeromgeving (hoeft geen Moodle te zijn) ontsluiten zonder dat IVM aparte accounts in Moodle hoeft aan te maken van de cursisten. TWIST (Testen WISkunde Toetsen) is een van de pilots die in het kader van de subsidieregeling ‘Gezamenlijk gebruik van toetssoftware in de cloud’, onderdeel van het programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren van SURF. Het experiment heeft een gedeelte van de wiskundeopgaven uit de ONBETWIST-database van de TU/e overgezet naar de clouddienst van SOWISO en ontsloten via IMS LTI. Conclusies vanuit het experiment zijn: * De ontsluiting van de SOWISO-omgeving (in Moodle ) via LTI is eenvoudig en snel te realiseren. * Integratie van het platform met de leeromgeving via LTI levert geen problemen op. Om studenten vanuit de op Moodle gebaseerde TU/e-leeromgeving Oncourse toegang te geven tot de SOWISO-toetsen werd gebruik gemaakt van de door SOWISO ondersteunde LTI-standaard. Binnen Oncourse installeerde en activeerde de beheerder van de leeromgeving de LTI-plug-in. Vervolgens kon de docent, met behulp van een van SOWISO ontvangen geheime sleutel, binnen Oncourse eenvoudig een link aanleggen naar de SOWISO-toetsen. De toetsen waren hiermee geïntegreerd in Oncourse. Studenten konden nu zonder extra login gebruik maken van de toetsen en hun resultaten werden opgenomen in de cijferlijsten van Oncourse. * De studenten hebben vanuit de leeromgeving van hun instelling gebruik gemaakt van de toetssoftware en de resultaten waren direct beschikbaar binnen de leeromgeving. * Nadeel is dat aan de leeromgeving per opgave slechts 1 cijfer doorgegeven kan worden (dat is dus beperkt). De Universiteit Leiden gebruikt IMS LTI voor de integratie van Blackboard en Pitch2Peer.  
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Er is geen zicht op het exacte gebruik van IMS QTI bij uitgevers. Van een aantal grotere uitgevers, zoals Pearson en ETS is bekend dat zij versies van de afspraak gebruiken in hun interne systemen voor het opslaan van toetsmaterialen. Deze content wordt dan niet rechtstreeks aan eindgebruikers beschikbaar gesteld, maar verwerkt in boeken en onderwijsmethoden. Er zijn echter geen getallen beschikbaar over de aantallen toetsvragen waar het dan om gaat. Duidelijk is dat het zichtbare gebruik van IMS QTI in de praktijk op dit moment laag is. Er zijn geen robuuste open source of commerciële systemen te koop waarmee materialen gemaakt, bewerkt en gepresenteerd kunnen worden die volledig aan de QTI-standaard voldoen. (uit ''QTI in het Nederlandse Hoger Onderwijs'') Een [https://www.surf.nl/innovatieprojecten/onderwijs-op-maat/digitaal-toetsen/experimenten-digitaal-toetsen/stimuleringsregeling-%E2%80%98uitwisseling-tussen-toetssystemen%E2%80%99/toetswisselwerkt/index.html experiment binnen Saxion] om toetsdata (toetsvragen én resultaten) uit te wisselen tussen Surpass en Remindo (beide QTI-compliant) leidde tot de conclusie dat er nog heel veel werk moet worden verzet om dit mogelijk te maken. Automatiseren zou aan beide kanten een forse programmeerinspanning vragen. De problematiek wordt ook bij IMS (h)erkend. Daarom is nu een werkgroep bezig om stappen te zetten om te komen tot QTI3.0, wat een 'plug&play' standaard zou moeten worden zoals LTI1.1 nu al werkt. De verwachting is dat het nog wel vele jaren zal duren voordat het zover is. Instellingen noemden de volgende toepassingen: migratieprojecten (van systeem X naar systeem Y), uitwisseling van toetsen binnen het digitaal toetssysteem, en het overzetten van vragen tussen toetssystemen. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>Aeres Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Wordt gebruikt in uitwisseling leermiddelen tussen uitgever en opleidingen. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Universiteit Leiden</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Wordt gebruikt voor de SURFnet internetvoorziening (alle ho-instellingen). [https://www.edustandaard.nl/fileadmin/edustandaard/Bestanden/Bijeenkomsten/Standaardisatieraad/23-01_meting-open-standaardenbeleid-onderwijs.pdf]  +
Instellingen geven aan deze standaard toe te passen binnen onderzoeksinformatie- en bibliotheeksystemen, voor o.a. het beschrijven van wetenschappelijke publicaties. ISNI zal in de toekomst ingezet worden als vervanger van [[DAI]]. Aan landelijke invoering wordt gewerkt in overleg met Koninklijke Bibliotheek, Universiteitsbibliotheken en DANS Narcis. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit van Amsterdam</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
M
MARC is nog steeds in gebruik, maar de verwachting leeft dat het gebruik in de toekomst zal afnemen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit van Amsterdam</li><li>Universiteit Leiden</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Een voorbeeld van de toepassing van MODS en [[DIDL]] in het ho is het gebruik ervan door Saxion voor levering van afstudeerscripties richting de HBO kennisbank en voor het doorzetten van de output van lectoraten naar NARCIS.  +
Een genoemde toepassing is het gebruik bij informatiezoekvragen via de bibliotheek. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
N
Vormt de basis voor de Baseline Informatiebeveiliging HO (https://www.surf.nl/themas/beveiliging/beveiligingsdiensten-en-tools/informatiebeveiliging/index.html). Dit normenkader is voor veel ho-instellingen leidend.  +
Vormt de basis voor de Baseline Informatiebeveiliging HO (https://www.surf.nl/themas/beveiliging/beveiligingsdiensten-en-tools/informatiebeveiliging/index.html. Dit normenkader is voor veel ho-instellingen leidend.  +
Genoemde toepassingen zijn beschrijven en uitwisselen van onderzoeksinformatie. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit van Amsterdam</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gebruikt men NL LOM voor metadatering van onderwijsmateriaal. Door de softwareleverancier zijn metadatavelden toegevoegd, docenten controleren en vullen die aan. SURF past NL LOM toe op de HBO Kennisbank en Sharekit. NL LOM wordt gebruikt door de open leermiddelenrepository [https://www.wikiwijs.nl/ Wikiwijs].  +
Genoemde toepassingen zijn migratieprojecten (data van systeem x naar systeem y) en uitwisseling tussen bijvoorbeeld digitaal toetssysteem en leeromgeving. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>Aeres Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
O
SURF past OAI-PMH toe op de HBO Kennisbank en Sharekit. OAI-PMH wordt veel gebruikt voor het transport van [[DIDL]] en [[MODS]] pakketjes. Ook [https://www.narcis.nl/ NARCIS] en de open leermiddelenrepository [https://www.wikiwijs.nl/ Wikiwijs] maken gebruik van OAI-PMH [https://www.edustandaard.nl/fileadmin/edustandaard/Bestanden/Bijeenkomsten/Standaardisatieraad/23-01_meting-open-standaardenbeleid-onderwijs.pdf].  +
De SURF diemst SURFconext biedt ondersteuning voor OAuth. En diverse andere diensten b.v de OnderwijsAPI biedt ondersteuning voor OAuth. De blogpost: https://blog.surf.nl/oauth-voor-beginners/ geeft een aardige beschrijving.  +
Instellingen geven aan deze standaard in het algemeen te ondersteunen, maar in de regel niet voor te schrijven als verplicht te hanteren standaart. Toepassingen zijn vooral gebaseerd op behoeften van individuele gebruikers, bijvoorbeeld om office documenten uit te wisselen met (gebruikers van) niet-Microsoftpakketten. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn diverse integraties en uitwisselingen (services, datakoppelingen) met bijvoorbeeld SAP en Office365. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De Universiteit Leiden vraagt ORCID identifiers voor hun onderzoekers aan en registreert deze in het HR-systeem. De ORCID identifiers worden uiteindelijk gebruikt in bijvoorbeeld het RIS.  +
Op https://openonderwijsapi.nl/community/best-practice/ wordt beschreven hoe de Open Onderwijs API gebruikt wordt door UvA en Zuyd Hogeschool. De Universiteit Leiden past Open Onderwijs API toe in een project waarin een app voor studenten wordt gerealiseerd. Deze app maakt onderwijsaanbod, cijfers en (persoonlijk) rooster inzichtelijk, en maakt het mogelijk in te schrijven voor een vak.  +
P
Genoemde toepassingen zijn het omzetten van office-documenten in read-only formaat, publicaties, standaard formaat vanuit scan-devices, het genereren van diverse automatische documenten (zoals facturen of rapporten) en langetermijnbewaring van records (zoals scripties, formele besluiten of beleidsstukken). De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn scanning en archivering, het genereren van diverse automatische documenten (zoals facturen of rapporten) en langetermijnbewaring van records (zoals scripties, formele besluiten of beleidsstukken). De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemde toepassingen zijn scanning en archivering, het genereren van diverse automatische documenten (zoals facturen of rapporten) en langetermijnbewaring van records (zoals scripties, formele besluiten of beleidsstukken). De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
R
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Deze nog jonge standaard wordt nog maar beperkt actief gebruikt. Instellingen geven aan [[ResouceSync]] als mogelijke opvolger van [[OAI-PMH]] te zien. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Universiteit Twente</li><li>TU Delft</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
S
SAML vormt de basis voor SURFconext (https://www.surf.nl/diensten-en-producten/surfconext/index.html) SURFconext is een samsnwerkingsinfrasutrctuur die een aantal bouwstenen voor online samenwerking met elkaar verbindt. Die bouwstenen zijn: * dienst voor federatieve authenticatie (SURFfederatie) * dienst voor groepsbeheer (SURFteams) * diensten voor sociale netwerken (bijv. Linkedin) * cloudapplicaties van verschillende aanbieders. Op SURFnet aangesloten instellingen kunnen als identity provider aansluiten op SURFfederatie. [https://www.edustandaard.nl/fileadmin/edustandaard/Bestanden/Bijeenkomsten/Standaardisatieraad/23-01_meting-open-standaardenbeleid-onderwijs.pdf]  +
Genoemde toepassingen zijn online onderwijs, het afspelen van onderwijsmateriaal van uitgevers in de leeromgeving en gegevensuitwisseling tussen LMS en andere applicaties en plugins. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>TU Eindhoven</li><li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>TU Delft</li><li>Aeres Hogeschool</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Utrecht</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
SURFnet ondersteunt in [https://www.surf.nl/diensten-en-producten/surfmailfilter/index.html SURFmailfilter] voor inkomende e-mail STARTTLS, SPF, DKIM en DMARC.  +
Genoemde toepassingen zijn zoeken binnen databanken, het in beperkte mate (naast Z39.50) zoeken en uitwisselen van gegevens tussen bibliotheeksystemen, OCLC WorldCat en instellingsearch (Google appliance) De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
SURFnet ondersteunt in [https://www.surf.nl/diensten-en-producten/surfmailfilter/index.html SURFmailfilter] voor inkomende e-mail STARTTLS, SPF, DKIM en DMARC.  +
Genoemd als toepassing is afvalverwijdering. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Delft</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Universiteit van Amsterdam</li><li>Universiteit Twente</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li><li>Aeres Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Utrecht</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>TU Delft</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>TU Delft</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Studielink ontvangt gegevens uit de BRP. De ho-instellingen ontvangen hun gegevens van Studielink.  +
T
In gebruik bij alle instellingen van het Hoger Onderwijs. Certificaten zijn een belangrijk hulpmiddel bij een goede ICT-beveiliging. Een certificaat zorgt namelijk voor versleuteling van de informatie tussen webserver en browser. De browser weet via een certificaat bovendien dat hij met de juiste server communiceert  +
U
Als toepassingen worden genoemd toekomstige ontwikkelingen IAM en het in de toekomst aansluiten op ontwikkelingen rond privacy. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Als toepassingen worden genoemd publicaties via de bibliotheek en onderdeel van research datamanagement-oplossingen zoals Dataverse. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Leiden</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
URN-NBN wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de uitwisseling van afstudeerscripties en output van lectoraten naar HBO kennisbank respectievelijk NARCIS. Een groot aantal hogescholen en universiteiten is onder een NBN-nummer geregistreerd (zie https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek-expertise/informatie-infrastructuur-diensten-voor-bibliotheken/registration-agency-nbn/catalogus).  +
Een genoemde toepassing is integratie tussen de digitale leeromgeving en bronsystemen. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
V
SURFconext ondersteunt op dit moment VOOT versie 1.0  +
W
Eduroam maakt gebruik van WPA2 Enterprise.  +
De W3C-richtlijnen zijn bekend en worden waar mogelijk geïmplementeerd. Er wordt in ieder geval rekening meegehouden ([https://www.edustandaard.nl/fileadmin/edustandaard/Bestanden/Bijeenkomsten/Standaardisatieraad/23-01_meting-open-standaardenbeleid-onderwijs.pdf]). De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Utrecht</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Leiden</li><li>TU Delft</li><li>De Haagse Hogeschool</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
X
Genoemde toepassingen zijn o.a. het analyseren van het gebruik van interactieve video's. Instellingen geven aan plannen te hebben op het gebied van learning analytics en daarbij zowel naar [[XAPI]] als naar [[Caliper]] te kijken. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Universiteit Twente</li><li>Hogeschool Inholland</li><li>Vrije Universiteit Amsterdam</li><li>Open Universiteit</li><li>Universiteit Leiden</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +
Genoemd als toepassing is de aanlevering van de jaarrekening aan het ministerie. De volgende instellingen hebben aangegeven gebruik te (willen gaan) maken van deze standaard: <ul> <li>Hogeschool Inholland</li><li>Universiteit Utrecht</li><li>Erasmus Universiteit Rotterdam</li> </ul> Voor meer informatie over het gebruik van deze standaard bij de genoemde instellingen kunt u contact opnemen met het lid van het Architectenberaad Hoger Onderwijs van deze instellingen.  +